Memarcad

معمار کد

معمارکد مرجع پروژه های معماری و شهرسازی

پروژه بررسی میدان ووژ پاریس

پروژه بررسی میدان ووژ پاریس

پروژه بررسی میدان ووژjpg(www.memarcad.com) 

بررسی میدان ووژ

Place Des Vosges Paris

این فایل به صورت پاورپوینت و شامل 32 اسلاید می باشد که قابل ویرایش است.

گوشه ای از مطلب:

با توجه به اين كه ميدان ووژ از ميدان هاي دوره رنسانس مي باشد ، لذا در اين قسمت به طور كاملا خلاصه و اجمالي به بيان ويژگي هاي دوره رنسانس و باروك اختصاص داده شده است و به بررسي اصول شهرسازي در دوره رنسانس و همچنين عناصر موجود در طراحي دوره رنسانس پرداخته شده است.

üرنسانس از لحاظ لغوي به معناي تجديد حيات مي باشد.در واقع هنر رنسانس، احياي مجددعلاقه به صور مختلف هنر كلاسيك يونان و رم باستان و استفاده از آنها به عنوان الهام بخش نقاشي ، مجسمه سازي ، معماري و شهرسازي مي باشد.

در دوره رنسانس اساساً به علت وسعت شهرها ، كمتر امكان بازسازي كامل يك شهر وجود داشت ، فقط گاهي در صورت تخريب كامل شهر ( آتش سوزي و سيل و ….) شهر را بازسازي مي كردند و بطور كلي مي توان گفت كه هيچ علاقه و امكاناتي به ايجاد شهرهاي جديد و يا احياي مجدد شهرهاي قديم نداشتند.

پلاس دووژ (پلاس رويال) توسط هنري چهارم طي سالهاي 1605 تا 1612 ساخته شد. يك ميدان مربع شكل با ابعاد دقيق 140*140 متر. اين ميدان اولين برنامه و طرح شهرسازي سلطنتي بود.میدان ووژ يك شكل اوليه و نمونه اصلي تمام ميادين مسكوني در شهرهاي اروپايي مي باشد.

بسياري از افراد مشهور فرانسوي در خانه هاي اين ميدان زندگي مي كردند. از جمله اين افراد، مي توان به ويكتور هوگو و ريچليو اشاره كرد.

پلاس دووژ (پلاس رويال) در گوشه شمال شرقي شهر و نزديك حصار چالز پنجم قرار دارد.در ابتدا در محل اين ميدان ساختمان ها ، باغات هتل دتورنل و ويلاي دوك اورلئان قرار داشت. پس از ترور دوك در سال 1407 ، اين املاك به تصرف پادشاهي در آمد. لوئي دوازدهم در سال 1515 در اين مكان درگذشت. پس از مرگ هنري دوم در سال 1559 در مسابقه اي كه در اين زمين برگزار شد، بيوه وي كاترين دومديچي ،اسباب برچيدن هتل را فراهم نمود. اين منطقه از اين پس متروك باقي ماند تا آنكه هنري چهارم در سال 1594 نيمي از آن را به طور موقت به عنوان بازار اسب به سولي (نخست وزير وقت) واگذار نمود.در سال 1599 دليسل پيشنهاد احداث كارخانه مخمل بافي را ارائه نمود كه بالاخره در سال 1604 اين پيشنهاد مورد قبول واقع شد.با

ميدان از 38 واحد مسكوني كه داراي نمائي همگون بودند، به وجود آمده بود. در وسط دو ضلع شمالي و جنوبي ميدان و قبل از احداث جاده اي كه به ضلع شمالي ختم مي شد،دهانه هاي بزرگ تر و بلندتري تنها دو ورودي طاقدار ميدان را در بر مي گرفتند. ساختمان ورودي ضلع جنوبي براي استفاده شخصي هنري چهارم اختصاص داده شده بود.

در بدو امر فضاي مركزي ميدان كه در حدفاصل ساختمان ها قرار مي گرفت ، به صورت فضاي باز شني حفظ شده بود.استفاده از اين فضا به عنوان زمين مسابقه طي چند سال همچنان تداوم يافت و پنجره هاي طبقات فوقاني نظاره مستقيم مسابقات و جشن ها را ميسر مي داشت. در سال 1639 كاردينال ريشليو كه براي مدتي در خانه شماره 21 سكونت داشت ،

با اضافه نمودن منظرسازي براساس فضاهاي چمني كه پيرامون آن ها كشيده شده و كاشت متقارن و گروهي درختان ، هويت ميدان مجدداََ تغيير نموده و مجسمه نقش مسلط خود را از دست داد و همچنين پس از مدت كوتاهي پلاس دووژ مورد توجه خاص جامعه پاريس قرار گرفت و از اهميت مجسمه كاسته شد.محلات مسكوني جديدتري شكل گرفتند تا آنكه اين ميدان تنها به صورت عنصري در منطقه اي از خانه هاي مخروبه قرار گرفت.

نام اوليه اين ميدان پلاس رويال بوده كه در سال 1800 ناپلئون براي نشان دادن برتري خود بر گروه ووژها (اولين گروهي در فرانسه كه ماليات پرداختند)،نام اين ميدان را به پلاس دووژ تغيير داد.اين ميدان دوباره در سال 1815 به نام اوليه خود تغيير نام داد و در نهايت در سال 1870 دوباره پلاس دووژ نام گذاري شد.

در واقع مي توان گفت كه ميدان پلاس دووژ به قشر خاصي از مردم (هنرمندان و علاقه مندان يه هنر)تعلق دارد و رفتارهاي موجود در فضا در فضا اين امر را تصديق ميكند.

در كل ميدان پلاس دووژ به عنوان يك ميدان دوره رنسانس ، يك نمونه بارز و كامل فضاي شهري مي باشد كه با تركيب عملكردهاي متفاوت ، پس از گذشت سال ها همچنان هويت ميدان بودن خود را حفظ كرده است .

این فایل شامل:

  • رنسانس و باروك

  • پنج موضوع كلي شهرسازي رنسانس

  • اصول طراحي دوره رنسانس

  • مقدمه و معرفي میدان ووژ

  • ويژگي هاي كالبدی میدان ووژ

  • ساكنين ميدان ووژ

  • سير تحول تاريخي میدان ووژ

  • اتفاقات تاريخي موثر بر شكل گيري ميدان

  • و اما امروز

  • منابع و مآخذ

 

9000 تومان – خرید
مریم شاهوران